• يکشنبه ٣ دی ١٤٠٢-١٥:٤٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨١٤٥
امانی در گزارش محله گردی منطقه 15 مطرح کرد:9-202

اتباع بیگانه را ساماندهی کنید/ ضرورت جمع‌آوری بی بازگشت معتادان متجاهر در محله هاشم‌آباد

عضو شورای شهر تهران ضمن ارائه گزارش محله گردی از وضعیت محله هاشم آباد منطقه 15 بر ضرورت ساماندهی حدود 10 هزار اتباع بیگانه ساکن در این منطقه و لزوم جمع‌آوری بی بازگشت معتادان متجاهر در محله هاشم‌آباد تأکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران با اشاره به محله‌گردی‌اش از محله هاشم‌آباد در منطقه 15 گفت: این منطقه یکی از بزرگ‌ترین مناطق شهر تهران و دروازه ورودی شرق تهران محسوب می‌شود که بالغ بر 650 هزار نفر جمعیت دارد و 8 ناحیه و 19 محله را در خود جای داده است. فکر می‌کنم بعد از منطقه 4 از نظر وسعت و جمعیت یکی از بزرگ‌ترین مناطق تهران به شمار می‌رود. سه محله در ناحیه دو این منطقه وجود دارد؛ اتابک، ابوذر و هاشم‌آباد. 110 هزار نفر جمعیت را این سه محله در خود جای داده‌اند. محله هاشم‌آباد با یک جمعیت 25 هزار نفر جمعیت، یکی از محلات کم‌برخوردار و ضعیف منطقه محسوب می‌شود که تنها نقطه برجسته این منطقه وضعیت خوب آموزشی است. برای ما خیلی جالب بود که در یک خیابان تمام مقاطع تحصیلی مدرسه وجود داشت و دانش‌آموزان از این محله و سایر محلات در این مدارس تحصیل می‌کنند. شهرداری تهران اما توجه خوبی به این مدارس کرده است. ساختمان مراکز آموزشی اغلب فرسوده است و نیاز به رسیدگی دارد؛ اما در حد توان شهردار منطقه 15 به این مراکز آموزشی توجه کردند. از یکی از این مدارس که 86 نفر دانش‌آموز در کنکور سراسری شرکت کرده بودند، 56 نفرشان در دانشگاه‌های دولتی پذیرفته شده بودند. به نحوی که برای ثبت‌نام در این مدارس رقابت وجود دارد.
او ادامه داد: در این محله کوچک اما حدود 10 هزار اتباع مطابق با آمارهای مردمی زندگی می‌کنند و در این مدارس از 714 دانش‌آموز، 350 نفرشان اتباع هستند. در دیگری از 595 نفر 270 نفر از اتباع هستند و در یک کلاس ابتدایی از 39 نفر دانش‌آموز،  36 نفرشان اتباع هستند. حضور اتباع در شهر تهران یک معضلی است که باید مسئولان وزارت کشور و فرمانداری به آن توجه کنند و تقریباً در تمام گزارشات من به این موضوع اشاره شده است. از دوره گذشته یک مزرعه خانوادگی در اختیار مردم قرار گرفته و 100خانواده کار سبزی‌کاری می‌کنند و تبدیل به یک پاتوق خوب محلی شده و عمدتاً بانوان در این زمینه فعال هستند که قابل تقدیر است.
امانی اضافه کرد: مشکل اصلی این محله همانند سایر محلات محروم آسیب‌های اجتماعی است و در درجه اول معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها که تعدادشان از 60 نفر تا 100 نفر متغیر است. البته شهرداری به طور مداوم اقدام به جمع‌آوری آن‌ها می‌کند اما در نهایت آن‌ها روز بعد باز می‌گردند. این مسئله سبب افزایش سرقت و سلب امنیت از این محله کوچک شده است. اجاره مسکن در این محله به علت حضور اتباع بیگانه افزایش پیدا کرده است. یک واحد 70 متری را به 20 نفر اجاره می‌دهند، طبیعتاً چون تعدادشان زیاد است،  قدرت پرداخت بالایی دارند و با قیمت خارج از عرف اجاره پرداخت می‌کنند. تبعات فرهنگی و اجتماعی دیگری نیز این مسئله دارد که مدیران و معلمان مدارس مطرح می‌کردند و خوب است که مسئولان مربوطه از نزدیک ببینند و بشنوند.
این عضو شورای شهر تهران گفت: تعداد زیادی از مراکز فروش ضایعات در این محله به صورت ثابت و سیار وجود دارد. البته شهرداری منطقه 25 واحد را پلمپ کرده است اما آن‌ها عنوان شغلی‌شان را تغییر دادند به خرید و فروش فلزات رنگی و همین موضوع سبب شده شهرداری تهران دیگر نتواند با آن‌ها برخورد کند و این مراکز را پلمپ کند. اما همان کار قبلی‌شان را انجام می‌دهد و گاراژهای ضایعاتی این محله را در محاصره خودشان قرار دادند. خانه‌های پلاک قرمز هرچند کم‌تر از محله هرندی شناسایی شده و پلمپ شده‌اند اما به عنوان یک آسیب اجتماعی مطرح است. همین مراکز خرید ضایعات احساس امنیت را در این محله کم کرده است و خواستار حضور بیشتر نیروهای فراجا هستند. شهرداری تهران به همین دلیل در محل اتابک یک زمین را در اختیار کلانتری قرار داده است و ساخت آن تقریبا رو به اتمام است و خواسته مردم این است که کار کلانتری به سرعت تمام شود و نیروی انتظامی در محله اتابک و هاشم‌آباد در کاهش احساس ناامنی کمک کننده باشد. یکی دیگر از مشکلات روشنایی کم معابر است که در همه محلات شاهدش هستیم. این نور کم و یا ضعیف سبب می‌شود کارتن‌خواب‌ها بتوانند به راحتی تردد کنند و ناامنی را تشدید کنند. 
امانی اضافه کرد: مشکل بعدی انهار روی باز محله است که شیب ندارد و آبی هم وجود ندارد و تبدیل به محل انباشت زباله و جولان موش‌ها شده است و یکی از خواسته‌های شهروندان این است که این جوی‌ها کانیو شود. در حوزه سرانه‌های فرهنگی نیز حدود 15 مسجد و حسینیه به قدر خوب هست اما تنها فضای اجتماعی، سرای محله هاشم‌آباد است که خانه یک شهید بوده است؛ شهید بلوچیان که از سوی شهرداری تملک و به سرای محله تبدیل شده است. بنا بوده به فضای فرهنگی تبدیل شود اما چون فضا نداشته تبدیل به سرا شده است. از نظر جانمایی دسترسی مردم به آن سخت است و در نقطه‌ای قرار داد که مردم نمی‌توانند به آن مراجعه کنند. اما فضای مخروبی وجود دارد که به نام مرکز فرهنگی امام حسین (ع) که ظاهر خوبی دارد اما درون آن مخروبه است و تبدیل به مامن و خوابگاه معتادان شده است . این فضا در اختیار اداره کل تربیت بدنی بوده است اما مالک خصوصی داشته که از این اداره کل سلب اختیار کرده و درب آن را بسته و رفته است. اهالی محله می‌خواهند که این محل تبدیل به مرکز فرهنگی و اجتماعی بشود که سرای محله را در خودش جای بدهد. 
این عضو شورا گفت: وضعیت خدمات درمانی در منطقه مطلوب نیست، خانه بهداشت، کلینیک و بیمارستان وجود دارد. سرانه حمل و نقلی محله تقریبا به دلیل وضعیت معابر صفر است. نه اتوبوس و نه تاکسی ندارد. دسترسی بزرگراه‌ها هم به محله هم به دلیل تملکات سنگین و بار مالی که دارد، بسیار سخت است. پیشنهاد مردم این بود که از طریق خیابان ابوذر به محله هاشم‌آباد از طریق خیابان نباتی دسترسی ایجاد شود و مدعی بودند که یک زمانی طرح آن بوده اما حالا باید از طریق یک پل مکانیزه این مشکل حل شود که آقای شهردار در این زمینه قول مساعد دادند. 
در نهایت او خواسته‌های مردم را بدین ترتیب قرائت کرد و گفت: اول؛ برقراری امنیت اجتماعی و جمع‌آوری همیشگی غیرقابل بازگشت معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها، البته شهردار تهران در جایگاه نماینده رئیس جمهور قول دادند که کودکان کار و معتادان متجاهر تا پایان سال جمع‌آوری شوند. دوم؛ ساماندهی اتباع بیگانه، ما نمی‌گوییم که اتباع ترد بشوند، مردم می‌گویند تمرکز جغرافیایی داشته باشند، خدمات‌شان مشخص باشد، اینکه در همه محلات تهران مستقر بشوند، نامطلوب است.سوم؛ جمع‌آوری مراکز خرید و فروش ضایعات و انتقال آن به خارج از محدوده مسکونی، چهارم؛ تعیین تکلیف گاراژهای متعددی که محله را عملا در محاصره خودشان قرار دادند. پنجم؛ تامین روشنایی معابر و بوستان‌ها. ششم نوسازی مدارس متعددد محله و ایجاد امنیت در معابر این مدارس به ویژه نصب سرعت‌گیر. هفتم؛ تکیمل سریع‌تر کلانتری در حال احداث. هشتم؛ انتقال سرای محله به مکانی قابل دسترس. نهم؛ جمع‌آوری انهار و جوی‌های روباز و دهم؛ حمل و نقل عمومی امکان دسترسی اهالی به ایستگاه‌های حمل و نقلی.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: